Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR jest firmą analityczną działającą na rzecz wszystkich uczestników rynku motoryzacyjnego, w tym producentów, dealerów oraz ich klientów. Firma działa od roku 1992, chociaż pod obowiązującą obecnie nazwą została zarejestrowana w roku 1994. Przyczynkiem do jej założenia stało się rosnące zapotrzebowanie na dane dotyczące wielkości sprzedaży samochodów, ich cen i specyfikacji. Podstawowym przedmiotem aktualnej działalności firmy jest analiza zjawisk zachodzących na rynku, zarówno z punktu widzenia sprzedaży samochodów, cen, specyfikacji oraz polityki marketingowej, z uwzględnieniem prowadzonych przez producentów akcji promocyjnych. Dane zbierane przez SAMAR udostępniane są poprzez własną stronę www, w odpowiednim zakresie wszystkim uczestnikom rynku, w tym producentom, importerom, dealerom i ich potencjalnym klientom. Zakres informacji zawartych w bazach SAMAR'u jest stopniowo poszerzany. Obejmuje on dzisiaj dane dotyczące produkcji i sprzedaży samochodów nowych zarówno osobowych, jak i dostawczych, importu samochodów używanych, kompletnej oferty producentów z uwzględnieniem cen detalicznych, obowiązujących promocji oraz specyfikacji aut. Na stronie SAMAR'u znajduje się jedyny dostępny w Polsce pełny konfigurator obejmujące wszystkie marki, pozwalający na wbudowywanie opcji, uwzględniający specyfikę każdej marki, w tym zależności i wykluczenia zdefiniowane przez producenta. Baza zdjęciowa , choć wciąż jeszcze niepełna obejmuje ponad 30 000 pozycji.
Lista firm współpracujących z firmą SAMAR obejmuje wszystkich producentów, importerów i dystrybutorów samochodów, przedstawicieli autoryzowanej sieci dealerskiej, resorty Gospodarki, Finansów, Infrastruktury i MSWiA, producentów komponentów, banki, firmy leasingowe oraz firmy zajmujące się wynajmem długoterminowym.